UKK


Usein kysytyt kysymykset

 

Mikä on Pakotarinat?

Pakotarinat on pakopeliyritys Espoossa ja Joensuussa. Hurahdimme pakopeleihin syksyllä 2015, kun olimme mukana rakentamassa Joensuuhun ensimmäisiä pakopelejä. Näiden jälkeen suunnittelimme ja rakensimme oman pelimme, Rikosmysteerin. Huoneen suosion myötä aloimme suunnitella ja rakentaa uusia huoneita.
Tarkempaa tietoa löytyy blogistamme ja Pakopelit.fi:stä.

 

Mikä on pakohuonepeli?

Pakohuonepelissä ryhmänne lukitaan tunniksi huoneeseen, josta teidän on päästävä pois. Eteenne on rakennettu erilaisia tehtäviä, joita teidän on ratkaistava konkreettisesti käsin, päättelemällä ja/tai yhteistyöllä. Tehtävät pohjautuvat aina huoneen teemaan ja kaikissa huoneissa on erilaiset tehtävät.

 

Mitä on vaikeusasteet?

Vaikeusasteiden tarkoitus on sovittaa pakopeli vastaamaan parhaiten omaa kokemustasoa. Vaikeusastetta ei tarvitse valita ennen peliä ja sitä voi vaihtaa pelin aikana. Alla oleva taulukko kertoo arvion, minkä kokoisen ryhmän kannattaa valita mikäkin vaikeusaste.
 

VaikeusasteEnsikertalaiset
2 hlö5 hlö8 hlö
2 / 570 %90 %N / A
3 / 540 %70 %100 %
4 / 510 %50 %80 %
5 / 50 %20 %60 %
VaikeusasteKokeneet
2 hlö5 hlö8 hlö
2 / 5100 %100 %N / A
3 / 580 %100 %100 %
4 / 560 %80 %100 %
5 / 530 %60 %100 %

 
Vasemmalla sinisellä on vaikeusasteet 2/5 – 5/5, violetilla ryhmäkoot 2 hlö, 5 hlö ja 8 hlö. Näiden alapuolella on arviot läpipääsyprosenteista kullekin vaikeusasteelle ja ryhmäkoolle.

”Ensikertalaiset” tarkoittaa, että kaikki ryhmässä ovat pelaamassa ensimmäistä kertaa.
”Kokeneet” tarkoittaa, että kaikilla pelaajilla on 5+ peliä takana.
”N/A – Not available” tarkoittaa, että kyseistä vaikeusastetta ei ole tämän kokoiselle ryhmälle.
(Taulukossa ei ole otettu huomioon, jos ryhmässä on esim. kolme ensikertalaista ja kaksi kokenutta pelaajaa.)

 

Onko peleissä ikäraja?

Huoneet on rakennettu niin, että kaiken ikäiset voivat osallistua pelaamiseen. Huoneissa ei ole käytetty pelottavia tai ahdistavia elementtejä (pelottavin esine on Merirosvolaivassa pääkallo, samanlainen mitä löytyy Halloweenina.)

Nuorin ”pelaaja” meillä on ollut n. muutaman kuukauden ikäinen. Lapset voivat osallistua pelaamiseen ongelmitta, joskin heillä on yleensä enemmän alkujännitystä kuin aikuisilla (joskus on taas toisinpäin 🙂 ). Yleensä alkujännitys kuitenkin katoaa nopeasti pelin alkaessa.

Jokainen lapsi on kuitenkin yksilöllinen, eli jos kyseessä on erityisen herkkä lapsi, voi jo huoneeseen lukitseminen olla liikaa. Tässä kohtaa aikuisen asema on tärkein, eli kertoa (ja osoittaa) lapselle, että kyseessä on hauska peli, jota ei tarvitse pelätä.

Huoneiden tehtävät puolestaan ovat sen verran haastavia, että ilman vanhempien läsnäoloa suositeltu ikäraja on 16v.

 

Voivatko liikuntarajoitteiset osallistua peliin?

Espoon huoneistamme Merirosvolaiva ja Rikosmysteeri ovat liikuntarajoitteisille sopivia. Kannattaa huomioida, että huoneiden ovet ovat pääasiassa 80 cm leveitä. Merirosvolaivassa on yksi 78 cm leveä ovi.
Joensuun pop-up peleihin voi osallistua myös pyörätuolilla.

Näissä peleissä ei ole portaita, mutta jotkut tehtävät ovat sen verran korkealla, että niiden tekemisessä tarvitsee kanssapelaajan apua. Ryhmässä olisi hyvä olla vähintään kaksi pelaajaa, jotka voivat kumartua tarvittaessa alas tai ottaa tarvittaessa esineitä korkealta.

Henkilökohtaisille avustajille on vapaa pääsy peleihin.
Huomioithan, että toimitilassa ei ole esteetöntä wc:tä.

 

 

Vinkkejä pelaajille

 

1. Kuuntele pelin alkuopastus tarkkaan

Jokainen pakohuone on erilainen. Siksi on erityisen tärkeää kuunnella, mitä pelinohjaaja kertoo ennen peliä. Joissain peleissä saa esimerkiksi käyttää voimaa, joissain se on kiellettyä. Pelinvetäjä tietää kuitenkin, mitä kyseisessä huoneessa saa ja ei saa tehdä, kuunnelkaa siis kyseisen huoneen ohjeet tarkasti.

 

2. Tutki huone perusteellisesti

Pakopelien tehtävät vaativat yleensä erilaisten vihjeiden yhdistämistä, jotta pelissä pääsee eteenpäin. Joskus nämä vihjeet ovat näkyvillä, joskus vaikeastikin piilotettuja. Kun pääsette huoneeseen, on tärkeää tutkia jokainen nurkka niin hyvin kuin mahdollista. Jossain tavallisen näköisessä esineessä voi olla esimerkiksi symboli tai numero, tai joskus suoraan avain seuraavaan lukkoon.

 

3. Kommunikoi

Pakopelit toimivat parhaiten, kun yhteistyö tiimin sisällä toimii. Aina kun löydät jonkun piilotetun vihjeen, kerro siitä muille. Voi olla että löydät jonkun numerosarjan joka sopii juuri siihen lukkoon, jonka kimpussa kaverisi juuri on.

 

4. Älä arvaa koodeja

Joskus voi tulla halu kokeilla jonkun numerolukon viimeinen numero, kun olette löytäneet jo neljä viidestä. Tämä voi kuitenkin sotkea pelin kulkua: viimeisen numeron luona voi olla esimerkiksi tärkeä vihje johonkin toiseen tehtävään. Numerosarjoissa ei siis kannata oikeista vaan etsiä kärsivällisesti kaikki tarvittavat numerot.

 

5. Kysy vihjeitä

Yleensä jokaisella ryhmällä alkuun pääseminen on kaikista vaikeinta. Jos sinusta tuntuu, että huone on tutkittu ettekä silti pääse alkuun, kysy rohkeasti vihjettä. Vihjeet kuuluvat pakopeleihin ja kokeneetkin pelaajat tarvitsevat niitä aika ajoin.

 

6. Pidä hauskaa!

Pakohuonepelit ovat hauskaa yhdessä tekemistä. Unohtakaa arjen kiireet ja uppoutukaa seikkailuun!